fw-1

Specialist in het begeleiden van mensen

fw-1

Psychotherapie & Coaching

fw-1

Authenticiteits-ontwikkeling

Stressmagement & Hartcoherentie

Hartcoherentie is een uniek stressreductieprogramma dat bij toepassing leidt tot hogere prestaties, betere gezondheid, stresshantering en een toegenomen gevoel van welbevinden. Het programma is bestemd voor zowel individuen als voor organisaties.

Uniek is de solide wetenschappelijke basis; gedurende circa 15 jaar is de methode en het effect wetenschappelijk onderzocht in uiteenlopende settings. De methode is ontwikkeld door het non-profit HeartMath Institute dat in 1991 is opgericht door Doc Childre in Californie, USA.

Het hart speelt een cruciale rol in ons functioneren, onze gezondheid en het gevoel van welbevinden. Ons hartritme varieert voortdurend, met andere woorden de tijdsintervallen tussen hartslagen wisselen constant. Dit noemen we Hart Ritme Variabiliteit (HRV) die ons belangrijke informatie geeft over de toestand van het lichaam. HRV is de tijdspanne tussen twee hartslagen.Gemiddeld zijn er 60 hartslagen per minuut. Als in deze tijdsspanne de hartslag, hersengolven en ademhaling goed met elkaar resoneren, ontstaat er coherentie, communicatie van het brein, hart en zenuwstelsel. Analyse van de Hart Ritme Variabiliteit laat zien dat het hart gevoelig is voor emotionele veranderingen en de mate van samenhang in de HRV wordt Hartcoherentie genoemd. Hartcoherentie is een sterke indicator van emotioneel welzijn. Bij stress is het sympatisch zenuwstelsel actief en maakt het cortisol aan. Langdurige bloostelling aan cortisol is schadelijk voor de gezondheid. (vechten-vluchten) In een staat van coherentie neemt het parasympatisch zenuwstelsel het over en maakt DHEA aan. (een hormoon dat ook bekend is als het gelukshormoon)

 

Figuur 1: Gevoelens & emoties hebben een diepgaand effect op de balans in ons autonome zenuwstelsel en het ritme van onze hartslag.

 

Het trainen van hartcoherentie leidt tot verbetering van het immuunsysteem, lagere bloeddruk, verhoogde concentratie, minder stresshormoon, en een verhoogde hoeveelheid heilzame hormonen. Deze effecten bieden zowel directe als lange termijn voordelen.

De signalen die het hart naar de hersenen stuurt, kunnen aanzienlijke invloed hebben op prestaties en op de hersenactiviteit. Alle onderzoeken bij elkaar tonen aan dat het bewust veranderen van de emotionele gesteldheid via hartgerichte activiteiten, de stromen neurologische input van het hart naar de hersenen verandert. De gegevens laten zien dat wanneer mensen oprechte positieve gevoelens ervaren, waarbij het hartritme coherenter wordt, de gewijzigde informatiestroom van het hart naar de hersenen de corticale functie kan veranderen en prestaties kan verbeteren. Denk hierbij aan gevoelens van liefde, waardering, compassie, altruïsme, zorg, deze emoties zorgen voor meer aanmaak van positieve hormonen waardoor een verhoogde hartcoherentie.

Door middel van specifieke hartcoherentie oefeningen traint men via een bio-feedback systeem de coherentie. Via het proces van respiratoire sinus aritmie (RSA), wordt het uitzetten en samentrekken van sensoren in de wand van de borstkas op een ritmischer wijze getraind hierdoor wordt de cadans van de hartslag ook ritmischer. Hier worden positieve emotionele zelfreguleringstechnieken aan toe worden gevoegd, waardoor de emotionele toestand positiever wordt.

Met het hartcoherentie programma kan men via een computer ‘live’ zien hoe gedachten en emoties het hart en het zenuwstelsel beïnvloeden. Men kan objectief het hartritme monitoren en bevestigd zien wanneer er coherentie bereikt is. Het programma laat zien hoe stemmingen en emotionele reacties op stress het hartritme beïnvloeden, die vervolgens effect hebben op de cognitieve prestaties, het leervermogen, psychisch welbevinden en welzijn in het algemeen.

Tijdens een coherent hartritme worden er positieve hormonen afgegeven die van belang zijn voor stress vermindering. D.m.v coherentie-training wordt ons brein “gereset” daardoor produceren we steeds meer de goede hormonen, waardoor stress en negatieve emotionele herinneringen gereduceerd worden. D.m.v. de training gaat ons systeem automatisch steeds meer vragen om coherentie.